jemput singgah & like

Isnin, 12 Januari 2015

PENYAKIT: Masalah Kencing Manis, Cara Mengatasinya dan Testimoni Pesakit Kencing Manis

PENYAKIT: Masalah Kencing Manis, Cara Mengatasinya dan Testimoni Pesakit Kencing Manis






Apa itu Diabetes @ Kencing Manis?


Penyakit Diabetes Mellitus (DM) yang juga dikenal sebagai penyakit kencing manis atau penyakit gula darah adalah golongan penyakit kronik yang ditandai dengan peningkatan kadar gula dalam darah sebagai akibat adanya
gangguan sistem metabolisme dalam tubuh, dimana organ pankreas tidak mampu lagi menghasilkan hormon insulin yang sesuai untuk tubuh.



Insulin adalah salah satu hormon yang dihasilkan oleh pankreas yang bertanggung jawab untuk mengawal jumlah/kadar gula dalam darah dan insulin yang diperlukan untuk merubah (memproses) karbohidrat, lemak, dan protein menjadi tenaga yang diperlukan tubuh manusia. Hormon insulin berfungsi untuk menurunkan kadar gula dalam darah.



Tanda-tanda Anda Menghidap Diabetes:



Tanda awal yang dapat diketahui bahwa seseorang menderita DM atau kencing manis iaitu dilihat langsung dari kesan peningkatan kadar gula darah, dimana peningkatan kadar gula dalam darah mencapai nilai 160 – 180 mg/dL dan air kencing penderita kencing manis yang mengandung gula (glucose), sehingga urine sering dihurungi semut.

Selain itu antara gejala yang menunjukkan kemungkinan anda menghidap kencing manis ialah:

1. Jumlah urine yang dikeluarkan lebih banyak (Polyuria)

2. Sering atau cepat merasa haus/dahaga (Polydipsia)

3. Lapar yang berlebihan atau makan banyak (Polyphagia)

4. Kerap kencing (Glycosuria)

5. Kehilangan berat badan yang tidak jelas sebabnya

6. Kesemutan/kebas/mati rasa pada ujung syaraf ditelapak tangan & kaki

7. Cepat lelah dan lemah setiap waktu

8. Mengalami rabun penglihatan secara tiba-tiba

9. Apabila luka/tergores (korengan) lambat penyembuhannya

10.Mudah terkena jangkitan terutama pada kulit.

Antara golongan yang berisiko mendapat penyakit ini ialah:

* Berumur 35 tahun atau lebih tua. Semakin tua semakin tinggi risiko anda untuk menghidapi diabetes

* Berat badan berlebihan atau obesiti.Semakin berat badan anda bertambah, semakin tinggi risiko anda menghidap diabetes.

* Impaired glucose tolerance (IGT).

* Latar belakang keluarga yang mempunyai diabetes

* Sejarah diabetes pada kehamilan terakhir.

* Sejarah mempunyai bayi yang besar (berat kelahiran adalah 4.0 kg atau lebih ) .

* Tekanan darah tinggi

* Tidak aktif -gaya hidup sedentari

* Faktor pemakanan -Pengambilan makanan berlemak tinggi dan kurang pengambilan makanan berserat.

* Tahap lemak/ kolesterol yang tinggi.

Makanan Tinggi Gula dan Berisiko kepada Pesakit Diabetes?

Makanan seperti nasi, roti putih, minuman berkarbonat, kopi dan meebiasanya akan menyebabkan satu kenaikan gula yang tinggi dalam darah. Diet tidak terkawal akan menyebabkan penyakit kencing manis. Ditambah pula dengan gaya hidup tidak sihat seperti stress, kurang bersukan, rehat yang tak mencukupi serta merokok juga akan meningkatkan risiko penyakit kencing manis.

Kencing manis juga di antara penyakit kronik yang memerlukan pemantauan rapi. Tanpa pengawasan atau kawalan, ia boleh menjurus komplikasi lain seperti penyakit kardiovaskular, penyakit buah pinggang, penyakit mata,pengulseran dan mengakibatkan pembuangan anggta yang rosak.

Adakah anda salah seorang daripada golongan di atas? Bimbang diri berisiko tinggi menghidap penyakit kencing manis? Jom amalkan tips di bawah.

Kunci untuk kehidupan yang sihat adalah mengamalkan cara hidup sihat :

* Makan secara sihat

* Tidak merokok

* Lakukan aktiviti fizikal

* Belajar menangani stress..

Anda mampu untuk:

* Meningkatkan jangka hayat dan status kesihatan anda.

* Mengurangkan risiko anda mendapat pelbagai penyakit seperti diabetes, serangan jantung, strok (angin ahmar), tekanan darah tinggi dan kanser.

* Membuat anda kelihatan dan berasa lebih baik

* Membolehkan anda memiliki stamina dan keupayaan lebih untuk menikmati kehidupan.

* Menjadikan anda lebih produktif samada di rumah atau di tempat kerja

* Secara keseluruhan, penampilan diri anda lebih menarik dan anda akan rasa lebih selesa.

Selain itu amalan pemakanan sihat mengikut piramid makanan juga amatlah di galakkan untuk mengekalkan kesihatan kita hingga ke akhir hayat.

Apa itu Tindak balas Hipoglisemia?

Hipoglisemia adalah keadaan di mana paras gula darah (glukosa) yang luar biasa rendah. Ia adalah suatu keadaan yang serius kerana badan menggunakan glukosa untuk bahan api, dan apabila tahap terlalu rendah, organ banyak sistem (terutamanya sistem otak dan saraf) kepincangan tugas.

Tindak balas hipoglisemia (paras gula yang rendah dalam darah) juga boleh berlaku kesan dari pengambilan insulin yang berlebihan, melangkau makan, terlalu banyak bersenam, penyakit, pengambilan alkohol dan masa antara pengambilan ubat dengan waktu makan yang tidak kena. 


Tanda-tanda hipogisemia yang pertama ialah: 

•lapar 

•berpeluh 

•tidak dapat memberi tumpuan 

•debaran jantung 

•peningkatan keresahan 

•loya 

Apa yang perlu dilakukan ketika berlakunya tindak balas hipoglisemia?


•Minum sedikit air buah-buahan 

•Ambil 1/2 tin minuman ringan 

•Ambil 2 sudu teh gula pasir 

•Makan sedikit snek 

•Ambil 7 biji kekacang jeli

•Gosokkan serbuk glukos ke gusi (Pastikan anda sentiasa membawa gula-gula pada setiap masa bagi menghadapi kecemasan apabila paras gula dalam darah menurun).


Rawat Diabetes Anda Dengan Vivix Shaklee


Dalam Vivix ada ramuan yang di panggil 'RESVERATROL' iaitu daripada buah anggur muscadine, serta Knotweed Jepun. (selain ramuan asas purple carrot dan elderberry)

APA ITU RESVERATROL?

Resveratrol ialah satu jenis phenol semulajadi yang wujud di dalam tumbuhan anggur terutamanya jenis muskat dan anggur kulit merah serta Knotweed Jepun.

Kajian saintifik menunjukkan resveratrol sangat memainkan peranan dalam memanjangkan usia kerana ia dapat melawan penuaan pada tahap.

BAGAIMANA VIVIX BERTINDAK BALAS?







APA FUNGSI RESVERATROL UNTUK PESAKIT DIABETES?

1. Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin.

Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes. Jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh memberhentikan diabetes.

Apabila tubuh kita hilang sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan keluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah. Jadi resveratrol pula mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin oleh itu mengurangkan amaun insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula darah.

2. Mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh kita.

Untuk mencegah atau menyembuhkan diabetes, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1 mestilah di aktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan tahap sensitivitinya.

Wow menarikkan. Jom hadiahkan VIVIX SI TONIC AJAIB ini untuk orang tersayang dan juga diri sendiri. Mengapa harus menunggu parah baru mencari solusi?

Jika anda tidak mampu, cukuplah sekadar mengambil Set Budget untuk masalah kencing manis iaitu Zinc Complex, GLA Complex dan B Complex sahaja. 





Testimoni Pesakit Kencing Manis Shaklee



1. Suami Kak Ina (Amalkan Vivix, GLA dan Zinc)




Dah 2 thn lebih hubby kena kencing manis yang teruk,dah potong 2 jari, selama 2 tahun setiap hari pergi poliklinik untuk cuci kaki, awal bulan 3 doktor nak potong lagi jari tapi tak bagi. Mula makan shaklee alhamdulilah tak sampai sebulan hasilnya LUARBIASA...selama 2 tahun tak berkerja,sekarang dah bekerja semula...ALHAMDULILAH..





Hari ni buat pertama kalinya balik hospital kaki dah tak bungkus..




2. Ayah Customer (Vivix)


Alhamdulillah Syukur testimoni ayah kepada customer saya minum Vivix Shaklee selepas operation. Sekarang beliau menghidap Diabetes. Hasil minum Vivix 2minggu Alhamdulillah. Gambar sebelum minggu pertama minum. Gambar selepas minggu ke dua minum Vivix. Suka melihat mereka bahagia.. 

3.


4. 




5.



Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:Asmaa Mohamad Salleh
♥ sms/whatsApp: 0199426177

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!
Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan